V’là l’général
V’LA L’GENERAL / GENERAL COMIN’
اهلا ال جينيرال
Sissi est en visite officielle à Paris aujourd’hui. Le ciel est gris, une froide pluie d’automne tombe sur la capitale. Il a mal choisi sa saison. Il ? Oui. Pas la princesse, le général. Abdel Fattah Al-Sissi. Elle, est impératrice au cinéma. Lui, est maréchal, mais c’est pas vraiment du cinoche.
« Attend, mais c’est qui en fait Sissi ? » Le président de l’Égypte. « Ah, ok. Ben c’est cool, il vient inaugurer une expo au Louvre ? » Pas exactement. Déjeuner à l’Élysée, diner au quai d’Orsay, grandes pompes et petits secrets.
« Ouais, mais toi aussi, avec tes élans de Mahatma Gandhi, toujours à chercher la petite bête. » Pas faux. Mais là, quand même, la bête est plutôt genre balaise.
SISSI BIO EXPRESS
Éminent membre du clan des généraux qui contrôlent savamment l’Égypte depuis des générations (économie, politique, armée, police, justice, tout est aux mains des généraux, dans l’ombre), en charge du renseignement sous Moubarak et au moment de la révolution de 2011, l’Histoire ne manque pas d’ironie, car il renversa Morsi par un coup d’état, celui-là même qui le nomma ministre en chef des armées après la révolution. Par la suite, il fut élu président en 2014, très très démocratiquement, avec une courte majorité de 96,1%.
Il VIENT FAIRE QUOI A PARIS, SISSI, SI C’EST PAS POUR VOIR LE LOUVRE ?
L’Égypte, c’est ce qu’on appelle un bon client. Un « key account » dans le jargon. Depuis 2014, Le Caire a signé avec Paris des ventes d’un montant d’environ 10 milliards de dollars pour se fournir en équipements militaires et en armes, l’un des tous premiers clients de la France en la matière. Et surtout, cocorico, alléluia, hamdullah, le premier pays étranger à avoir accepté qu’on lui refourgue, enfin, les fameux Rafales de Monsieur Dassault. Dont on sait qu’il ne souffre d’aucune compromission d’aucune sorte. Ouf !! LE truc qu’on n’arrivait à vendre à personne depuis des lustres, les égyptiens, hop, hop, ni une ni deux, ils ont dit « on prend ! ».
Soyons précis : 24 avions Rafale, une frégate, deux porte-hélicoptères Mistral et des missiles. Et 12 Rafales de plus en option. Mais, là récemment, y’a un petit os. Il paraît que la France veut plus livrer les avions, parce que les Égyptiens sont un peu fauchés ces derniers temps, et ils demandent un chouïa de crédit. Bah, « le vieil ami » Le Drian, qui s’est rendu en Égypte pas moins de huit fois durant son mandat de ministre de la Défense sous Hollande (il est dingue de koshari, faut dire), va régler ça vite fait à l’apéro.
Ah, il y a aussi la rencontre avec « des grands chefs d’entreprises françaises » au programme, mais on ne dit pas lesquelles. Au passage, souvenez-vous qu’en juillet dernier, on a découvert que l’entreprise française Amesys avait vendu dans le plus grand secret aux autorités égyptiennes en
2014, un système de renseignement nommé Cerebro, système similaire à un autre nommé Eagle, qui avait déjà été vendu au régime libyen de Khadafi par la même société.
NB : Amesys fait aujourd’hui l’objet d’une instruction judiciaire en France pour « complicité d’actes de torture ». Simple procédure « de façade » qui se perdra dans les méandres d’un palais de justice ou réelle volonté de savoir si elle a contribué à identifier, surveiller, arrêter et torturer des opposants politiques ou des défenseurs des droits humains ?
OK, MAIS SISSI, C’EST PAS SADDAM HUSSEIN.
Certes. Pas encore, du moins. « Mais encore ? » Mais encore je vous laisse juger :
– Selon Amnesty International, de juillet 2013 à avril 2016, sous le régime du maréchal al-Sissi, 40 000 personnes ont été arrêtées ou sont poursuivies pour des raisons politiques (NDLR autant dire, totalement arbitraires), 700 personnes au moins ont été placées en détention sans procès depuis plus de deux ans, plus de 500 disparitions forcées ont été recensées depuis mars 2015, 538 condamnations à mort ont été prononcées en 2015 et 1 400 manifestants ont été tués entre août 2013 et janvier 2014. L’ONG noté également un « recours généralisé à la torture en détention »
– La loi sur les ONG, promulguée par le président Sissi en mai 2017, donne à l’état la possibilité de refuser l’enregistrement des associations, de les fermer, ou de faire annuler les programmes en contradiction avec les objectifs du gouvernement. La justice a convoqué, depuis, pour interrogatoire, 60 dirigeants associatifs.
– Sur la même période, 131 sites Internet, dont 48 d’information, ont été bloqués. Par ailleurs, 24 militants des droits de l’homme sont sous le coup d’une interdiction de voyager,
– Cinquante-sept présumés homosexuels ont par ailleurs été arrêtés depuis fin septembre, suite au déploiement de deux drapeaux arc-en-ciel lors d’un concert de rock, au motif de « pratique de la débauche ».
OUI, MAIS QUAND MEME, Y’A DES TRAITES, DES ACCORDS, DES DROITS DE L’HOMME
Le gars est malin. Il s’est déclaré en guerre totale contre le terrorisme (ça vous rappelle pas « le lion » de Syrie, ça, non ?). Sissi, c’est le dernier rempart contre l’islam fondamentaliste au Proche-Orient. Alors, oui, quand même, ce qu’il fait en Égypte c’est pas bien, mais faut l’aider. C’est un rempart. En plus ça rapporte et ça donne du boulot aux gars dans les chantiers navals et les usines de bombes. En plus si c’est pas nous qui vendons, ce sera les autres. Résultat : États-Unis et France représente 80% des ventes d’arme à l’Égypte, et c’est le pays le plus armé de la région.
Ce qui est sympa quand on est reconnu comme le grand pourfendeur du terrorisme international, c’est qu’on a largement les mains libres pour s’asseoir sur ces conneries de Droits de l’Homme et machins de l’ONU. Hop, hop, on peut jeter tranquilou en taule les mecs qui pensent pas droit. Il suffit de les accuser de terrorisme. (en fait, ça ne fait que faire pousser à grande vitesse les graines de terreur, qui se passent des crues du Nil pour fleurir. Mais on n’est pas à une contradiction près. Faut-il rappeler que le terrorisme tue d’abord massivement en Afghanistan, en Irak, en Somalie, en Syrie, et, oui, aussi en Egypte, en particulier au sein de la communauté copte, et pas seulement.)
En 2008, la France, avec ses copains de l’UE, a signé un traité signifiant que les pays de l’Union « refusent l’autorisation d’exportation s’il existe un risque manifeste que la technologie ou les équipements militaires exportés soient utilisés à des fins de répression interne » ou pour « […] commettre des violations graves du droit humanitaire international ». La position commune de 2008 stipule que la « répression interne » comprend la torture, les exécutions sommaires ou arbitraires, les disparitions forcées et les détentions arbitraires.
Mais Le Drian a déclaré, le 9 octobre dernier, que « les droits de l’homme sont régulièrement évoqués avec les Égyptiens dans le cadre de notre relation de confiance ». Et puis l’Elysée a promis que durant cette visite officielle serait abordée « la situation des droits de l’homme à laquelle la France est particulièrement attentive ». Donc aucune inquiétude de ce côté-là. C’est bon. On est bordés, nickel.
La bonne blague
ET T’EN PENSES QUOI DE TOUT CA ?
Les champions de ventes d’armes lourdes dans le monde: USA, Russie, France, Royaume-Uni, et Chine.
Les plus gros clients ? La Suède, la Hollande ? Non. Inde, et pays du Golfe sont en tête du peloton avec une belle échappée de l’Arabie Saoudite et du Qatar. Egypte, Pakistan, Syrie suivent ensuite. Et puis, Algérie, Turquie, Nigéria, Soudan, Ethiopie…
Zones de conflits en 2017 avec présence terroriste : Afghanistan, Irak, Syrie, Somalie, Soudan, Nigéria, Lybie et la zone sahélienne, Yemen (massacré par les arabiens saoudiens)…
Pas de ventes d’armes, pas de conflits, pas de terrorisme ?
Pas si simple. Mais au moins ce serait un bon début, non ? Les ventes d’armes sont la cause numéro 1 de l’alimentation des conflits, sans ventes d’armes massives les guerres de Syrie, d’Afghanistan, de Somalie, le massacre des Yemenites, seraient à ne pas douter d’une autre nature. Et on ne parle même pas de diplomatie cachée, d’armements de groupes rebelles qui finissent par manger la main de leurs donateurs (Afghanistan, Lybie, Syrie, Irak…) et se transforment en groupes fondamentalistes. A part ça la France n’est pour rien dans ces conflits ou dans l’apparition des groupes terroristes… mais nous sommes des pompiers pyromanes !
Ça rapporte de l’argent à la France. Oui. Un peu. A monsieur Dassault aussi. Beaucoup. Et puis faisons les comptes, combien rapportent quelques milliards de ventes d’armes annuelles contre les milliards de dépenses d’opération extérieures (Mali, Syrie, Lybie..) et les dizaines de bombes lâchées, les coûts de la « crise des réfugiés » qui en résulte. Sans même parler de la vie de soldats français sur les champs de bataille et des centaines de milliers de civils innocents.
Oui, mais…et le terrorisme ? Il faut bien le combattre, non ? D’une part, faut-il rappeler que les attaques terroristes en France, en Europe en général, sont préparées et perpétrées par des ressortissants français ou européens. Oui, des p’tits gars de nos jolies banlieues au joli passeport bordeaux. Que même si les groupes radicaux étrangers alimentent leur idéologie, leur financement vient de pays propriétaires de clubs de foot ou de ravissants hôtels particuliers parisiens, les deux relevant de la préservation du patrimoine national, on en conviendra ; et par ailleurs « key accounts » dans l’achat de nos chars et de nos bombes. Le terrorisme en France se combat en France. Envoyer un avion bombarder la Syrie en réponse à l’attaque du Bataclan, c’est se foutre ouvertement de la gueule du monde. En plus, les gentils arrivent même plus à identifier les avions des méchants, parce qu’on leur a vendu le même modèle que le nôtre, LOL.
D’autre part, qui est assez naïf pour croire que la religion est à l’origine du fondamentalisme et du terrorisme. Disons que c’est plus facile de le laisser entendre, que de réguler massivement les ventes d’armes, et de mettre un énorme coup de pression sur l’éducation, la santé, la justice indépendante et les libertés fondamentales des pays concernés. Car ces 4 derniers sont des armes ô combien plus efficaces contre le terrorisme que tous les avions Rafales du monde. Et ça coûte probablement moins cher.
Oui mais voilà. Ça ne fait pas circuler l’argent dans les mêmes poches. Et puis, ça voudrait dire perdre le pouvoir pour le plus grand nombre de nos chers régimes « amis ». On me dit, que je mélange tout. Que je confonds compromission et « realpolitik ». A vrai dire, c’est pas moi qui confond, si ?
En résumé : on a un groupe de pauvres gens, sans avenir depuis bien longtemps, analphabètes, qui crèvent la dalle et savent pas bien quoi faire de leurs journées. Un mec barbu en djellaba blanche leur donne à bouffer, leur promet moultes vierges au paradis, en échange de quoi, il faut allumer des feux de forêt. Au début on les encourage en leur filant en douce quelques jerricans de gasoil, dans l’espoir qu’ils crament le grand méchant dictateur, qu’était notre ami avant, qu’on recevait en grandes pompes et petits secrets à Paris, mais là non, c’est plus notre pote, soit il menace de révéler nos petits secrets en grandes pompes, soit il veut plus faire comme on veut qu’il fasse, bref, c’est un méchant maintenant. Mais tout ça nous pète à la gueule, parce que le méchant dictateur qu’était gentil avant, il nous avait acheté tout plein de jolis avions canadair jaunes et rouges, mais il les remplit d’essence le dingo, et enflamme tout son pays tel un Néron devant Rome. Inquiets, nous envoyons nos propres pompiers en renfort éteindre les feux de la Saint-Jean dont on ne sait plus par qui ils ont été allumés, avec du kérosène première pression à froid. Afghanistan. Irak. Lybie. Syrie. Si le même scénario se répète, c’est qu’il profite. Demain l’Egypte ?
Alors quoi ?
Alors laissons-donc les Égyptiens faire leur révolution, s’occuper de leur justice et libertés fondamentales, si on pense qu’on ne doit pas s’immiscer dans leurs affaires intérieures, mais au moins, ne vendons pas d’armes dont on sait d’avance quel usage et quel scénario elles alimentent.
Je sais, ça sonne un peu Mahatma Gandhi, comme diatribe. « En même temps » j’ai l’impression que Gandhi, c’est un nom qui restera plus longtemps dans l’histoire que celui de Le Drian et consorts.
comme dirait l’autre, vendre des armes à l’Égypte, c’est comme éjaculer dans la bouche du crocodile.
——————————–
V’LA L’GENERAL / GENERAL COMIN’
اهلا ال جينيرال
Sissi is carrying out an official visit in Paris today. The sky is gray, a cold autumn rain falls on the capital. He has badly chosen the season. He ? Yes. Not the princess, the general. Abdel Fattah Al-Sissi. She is a cinema empress. He is a marshal, but it’s no movie.
« Wait, but who is Sissi? The President of Egypt. » Ah OK. Well it’s cool, he’s just inaugurating an exhibition in the Louvre? » Not exactly. Lunch at the Elysee, dinner at the Quai d’Orsay, glares and little secrets.
« Yeah, but you, raising your voice as you were Mahatma Gandhi, always looking into the details » True. But here, it’s not details anymore.
SISSI EXPRESS BIO
Prominent member of the clan of the generals who have been cleverly controlling Egypt for generations (economy, politics, army, police, justice, everything is in the hands of the generals, in the shadows), in charge of intelligence under Mubarak and at the time of the Revolution of 2011, History does not lack irony, since he overthrew Morsi by a coup d’etat, the very one who appointed him chief minister of the armies after the revolution. Subsequently, he was elected president in 2014, very very democratically, with a narrow majority of 96.1%.
WHAT DOES HE DO IN PARIS, SISSI, IF IT IS NOT TO SEE THE LOUVRE?
Egypt is what is called a good customer. A key account in jargon. Since 2014, Cairo has signed with Paris sales of about $ 10 billion to provide military equipment and weapons, one of the largest customers of France in the field. And most importantly, cocorico, alleluia, hamdullah, the first foreign country to have accepted to buy, finally, the famous Rafales aircrafts of Mr. Dassault. We know that the latter does not suffer from any compromise of any kind. Whew !! THE thing we could not sell to anyone for ages, the Egyptians, hop, hop, in no time, they said « we take! « .
Let’s be precise: 24 Rafale aircrafts, a frigate, two Mistral helicopter carriers and missiles. And 12 more planes in option. But, recently, there is a small problem. It seems that France doesn’t agree to deliver more planes, because the Egyptians are a bit broke in recent times, and they ask for shweya credit. Bah, « the old friend » Le Drian, who went to Egypt no less than eight times during his tenure as Minister of Defense under Holland (he is crazy about koshari,he admits), will settle it quickly during the “aperitif”.
Ah, there are also meeting with « big French entrepreneurs » programmed, but it is not said which ones. Incidentally, remember that last July, it was discovered that the French company Amesys had sold in the greatest secrecy to the Egyptian authorities in 2014, an intelligence system named Cerebro, a system similar to another named Eagle, which had already been sold to the Libyan regime of Gaddafi by the same company.
NB: Amesys is currently the subject of a judicial investigation in France for « complicity in acts of torture ». A simple « façade » procedure that will get lost in the meanders of a courthouse or a real desire to know if it helped to identify, monitor, arrest and torture political opponents or human rights defenders?
OK, BUT SISSI IS NOT SADDAM HUSSEIN.
Certainly. Not yet, at least. » But still ? » Well, judge by yourself:
– According to Amnesty International, from July 2013 to April 2016, under the regime of Marshal al-Sissi, 40,000 people were arrested or are being prosecuted for political reasons (so to speak, totally arbitrary), at least 700 people were placed in detention without trial for more than two years, more than 500 enforced disappearances have been registered since March 2015, 538 death sentences were pronounced in 2015 and 1,400 demonstrators were killed between August 2013 and January 2014. The NGO also noted « widespread use of torture in detention »
– The law on NGOs, promulgated by President Sissi in May 2017, gives the state the possibility to refuse the registration of associations, to close them, or to cancel programs that contradict the government’s objectives. Justice has summoned, since then, for questioning, 60 associative leaders.
– During the same period, 131 websites, including 48 information websites, were blocked. In addition, 24 human rights activists are under a travel ban.
– Fifty-seven alleged homosexuals have also been arrested since the end of September, following the deployment of two rainbow flags during a rock concert, on the grounds of « practice of debauchery ».
YES, BUT WAIT, THERE ARE TREATIES, AGREEMENTS, HUMAN RIGHTS
The guy is smart. He declared himself in total war against terrorism (does it reminds « the lion » of Syria ?). Sissi is the last bastion against fundamentalist Islam in the Middle East. So, yes, anyway, what he’s doing in Egypt is not good, but you have to help him. It’s a bulwark. In addition it pays back and it gives work to the guys in the shipyards and bomb factories. In addition, if it is not we who sell, it will be the others. Result: United States and France account for 80% of the weapons sales to Egypt, and it is the most armed country in the region.
The cool thing about being the big warrior against international terrorism is that you have your hands free to sit down on the UN human rights and other stuff. Hop, hop, one can quietly throw in jail guys who think not right. It just takes to accuse them of terrorism. (In fact, it only boosts the seeds of terror, which don’t even need the Nile floods to bloom any more. But who cares about contradiction: we should remember that terrorism kills first massively in Afghanistan, Iraq, Somalia, Syria, and, yes, also in Egypt, especially within the Coptic community, and not only.)
In 2008, France, with its friends of the EU, signed a treaty meaning that the countries of the Union « refuse the export authorization if there is a clear risk that the exported technology or military equipment will be exported. used for internal repression « or » to commit serious violations of international humanitarian law « . The 2008 Common Position states that « internal repression » includes torture, summary or arbitrary executions, enforced disappearances and arbitrary detention.
But Le Drian said, on October 9, that « human rights are regularly discussed with Egyptians as part of our relationship of trust. » And then the Elysee promised that during this official visit would be addressed « the human rights situation to which France is particularly attentive ». So no worries on that side. It’s good. We are safe.
What a joke.
AND WHAT DO YOU THINK ABOUT THIS ?
Heavy weapons sales champions worldwide: USA, Russia, France, UK, and China.
The biggest customers? Sweden, Holland? No. India, and Gulf countries are leading the pack with a nice breakaway from Saudi Arabia and Qatar. Egypt, Pakistan, Syria follow next. And then, Algeria, Turkey, Nigeria, Sudan, Ethiopia …
Areas of conflict in 2017 with terrorist presence: Afghanistan, Iraq, Syria, Somalia, Sudan, Nigeria, Libya and the Sahel zone, Yemen (massacred by Saudi Arabians) …
No arms sales, no conflicts, no terrorism?
Not that easy. But at least it would be a good start, right? The sale of weapons is the cause number 1 of conflicts, without massive arms sales the wars of Syria, Afghanistan, Somalia, the massacre of the Yemenites, would be no doubt of another nature . And we do not even talk about hidden diplomacy, the arming of rebel groups who end up eating the hand of their donors (Afghanistan, Libya, Syria, Iraq …) and turn into fundamentalist groups. Apart from that, France has nothing to do with these conflicts or the appearance of terrorist groups … but we are pyromaniac firefighters !
It brings money back to France. Yes. A little. To Mr. Dassault too. A lot. Let’s do the math, what is a few billion annual arms sales against billions of external operating expenses (Mali, Syria, Libya ..) and the dozens of bombs dropped, the costs of the « refugee crisis » resulting. Not to mention the lives of French soldiers on the battlefield and hundreds of thousands of innocent civilians.
Yes, but … what about terrorism? You have to fight it, right? On the one hand, it must be remembered that terrorist attacks in France, in Europe in general, are prepared and perpetrated by French or European nationals. Yes, young guys from our pretty suburbs with pretty burgundy passports. Even if foreign radical groups fuel their ideology, and their funding comes from countries owning football clubs or charming Parisian mansions, both of which are part of the preservation of the national heritage, we will agree; and also key accounts in the purchase of our tanks and bombs. Terrorism in France must be fought against in France. Sending planes to bomb Syria in response to the Bataclan attack, is to openly laugh at the world’s face. In addition, the goods cannot even identify the planes of the bads, because we sold them the same model as ours, LOL.
On the other hand, who is naive enough to believe that religion is at the root of fundamentalism and terrorism. Let’s say it’s easier to say, than to massively regulate arms sales, and to put a huge pressure on education, health, independent justice and fundamental freedoms of the countries concerned. Because these last 4 are so much more effective weapons against terrorism than all the Rafales planes of the world. And it probably costs less.
Yes, but here it is. It does not make money go in the same pockets. And that would mean losing power for the most of our dear « friend » regimes. I’m told, that I mix everything. That I confuse compromission and « realpolitik ». But truly, am I the one confusing things ?
In summary: we have a group of poor people, with no future, illiterate, starving and with nothing to do all days long. Now, a crazy bearded guy in white djellaba gives them food, promises them virgins in paradise, in exchange for what, they have to light fires. At first we encourage them, sending secretly a few jerrycans of gasoil, in the hope that they will burn the big bad dictator, who was our friend before, that we received in glare and small secrets in Paris, but now, no, he’s not our friend any more, either he threatens to reveal our little secrets with great fanfare, or he doesn’t want to do anymore as we want him to do, in short, he’s a villain now. But all of this blow in our face, because the bad dictator who was nice before, he had bought us all pretty yellow and red firefighting planes planes, but he fills them with gasoline the madman, and ignites his whole country like a Nero in front of Rome. Worried, we send our own firefighters reinforcements to extinguish the fires, which we no longer know by whom they were lit, with premium quality kerosene. Afghanistan. Iraq. Libya. Syria. If the same scenario repeats itself, there must be benefits. Egypt tomorrow ?
So what ?
So let the Egyptians have their revolution, take care of their justice and fundamental freedoms by themselves, if we think that we should not interfere in their internal affairs, but at least do not sell weapons that we know in advance what use and which scenario they feed.
I know, it sounds a bit like a Mahatma Gandhi like diatribe. « At the same time » I have the impression that Gandhi is a name that will remain in the story longer than Le Drian et al.
As the other would say, selling arms to Egypt is like ejaculating in the mouth of the crocodile.
I don’t even know how I ended up here, but I thought this post was good.
I do not know who you are but certainly you’re going to a famous blogger if
you are not already 😉 Cheers!
Amazing website, how do you find all this info?I’ve read a few articles on your website and I love your style. Thanks a million, keep up the good work.
Hello mates, h᧐w iis ɑll, and whazt youu
want to say regarding thiѕ post, in my view its genuіnely awesome designed for me.
It’s aweѕome to visot this site and reading the views
of all colleagues on the topic of this paragraph,
whilе І aam also eager of ɡetting familiarity.