in museums
In museums, not only the artwork is to be seen. Attendants and visitors are part of the exhibition.
« Je suis une entre-deux. En quelque sorte. Mon job, c’est d’être entre les deux, là, ni vraiment d’un côté, ni vraiment de l’autre. J’imagine que c’est manière de pouvoir surveiller les deux salles à la fois. Efficacité. Je m’y suis fait. Je reste assise la pupart du temps. Et je regarde. Les gens. Quel spectacle, vous savez ! C’est curieux parce que mon job d’entre-deux ressemble à ma vie. Ni vraiment d’ici pour les gens d’ici, ni vraiment de là-bas pour les gens de là-bas. Ici, parmi les blancs, on me dit que c’est à cause de ma peau noire, que ça fait toute la différence. Là-bas parmi les noirs on me dit que c’est pas parce que j’ai la peau noire que je suis comme eux. J’ai laissé tomber ces histoires depuis bien longtemps. Et je flotte entre deux mondes. Ici et dans ma tête. »
Centre Pompidou, Paris, 2016
« Je vous le dis tout net, y’en a qui me prennent la tête. Juste parce que je suis là, à côté de la tête à Picasso. Mais c’est par hasard, hein. C’est pas celle de Picasso d’ailleurs. Enfin si, mais pas la sienne, quoi. Vous comprenez ? Moi j’ai la tête ailleurs franchement, alors me demandez pas trop. Est-ce que j’ai une tête de Picasso, moi ? Ce truc, sans jeu de mot, est sans queue ni tête. Je sais pas quoi en dire. On dit que je suis une tête de pioche. Non, mais franchement…regardez ce machin ! Tu peux toujours te creuser la tête, cherche, vas-y, tu la perdras ta tête à force. Parce qu’elle est vide la tête de Picasso. Ah oui ! Il a la tête vide. Je le sais, j’ai soulevé la tête une fois que j’étais seul, en tête à tête avec sa tête. Une grosse tête, froide. C’est tout. Qu’il s’est creusée, le mec, avec une idée derrière, c’est sûr. Celle d’un turc ? Mort ? Ha ha, vous avez de l’humour vous ! Une tête de maure mort, quoi ! Un maure décapité par un tue-tête ! Et tchac, il ne l’a plus sur les épaules. Eh, vous savez j’en ai vu de drôles, de têtes ici, et de toutes les couleurs. Y’en a vraiment qui sont tombés dessus. Il y a celui qui voulait se payer la tête. Celui qui voulait la piquer. Celui qui l’avait dans le cul. Et celui qui voulait la brûler. Celui qui m’a dit que c’était une tête de nègre, j’ai plongé sur lui, tête la première, et je lui ai cassé la tête et j’ai failli me faire virer. J’étais en tête de liste mais j’ai tenu tête. Faut dire que ça monte à la tête la tête à Picasso, vous trouvez pas ? Ça vous tourne la tête ? Gardez-la en l’air… »
Grand Palais, Paris, 2016
« My task is rather simple, yet requires some qualifications and experience. It’s a lot about informing people. About what art is and what it’s not. Yes, you can take pictures of it. No problem. Yes, yes, even selfies. So as I was saying, my role is to monitor this exit door. Making sure it works properly at all times. And that nobody uses it, even the museum employees. That, is for emergency only. Often people like you will think it’s a piece of the exhibition, and ask me about it. Because I’m attending it. And in a certain sense, you’re right. Art is what you see. Not what it is supposed to be. »
Whitney Museum, NYC, 2016
« My grandad taught me there are always two sides about things. And they must be looked at both ways. Same about people. You might call them the Ying and the Yang, the bright and the dark, angel and devil, right and left, negative and positive, the warm and the cold, whatever you might call them. If it’s your enemies, listen to them, and try to understand their perspective too. If it’s your beloved ones, be a good friend and tell them the truth about your feelings. Yes, I became kind of a cautious guy, cause I’ve been way to naive in the past, and it hurt. »
Guggenheim, NYC, 2016
« I’ve been assigned to this painting, and I am very happy about it. I think they chose me partly because I’m a taekwondo black belt. Once I had to fight a group that wanted to do it. Although I had warned them not to. See, there are rules, and people need to show some respect. It’s not allowed to take selfies with this frame. Don’t ask why, that’s the rule, period. And my job is to make sure no one infringes it. And I understand it. Come on, it’s a museum, not a zoo. Sometimes I see them from far with their selfies stick. I hate the stick anyway. It even kills the whole concept. They should not be allowed anywhere. Sometimes they try to take me by surprise. But I’ve got a zero failure track record. And I’ve been awarded by the museum director as top performer attendant. »
Whitney Museum, NYC, 2016
« Curiously enough they’re all my size. 10 1/2. Not all are my style though. I’m more into Adidas, you see. Once I met the artist and he tainted my « gazelles » in silver. Can you believe it ? And I’m wearing them, you bet !! Not that I’m a runner, but I like to go out with art on my feet. »
Whitney Museum, NYC, 2016
« -Yeah this is it. Make your mama proud. You’re both my masterpiece. I sculpted every inch of your bones, painted every part of your skin, you kids are my soul and my flesh. You deserve this exact place in the museum of life. Oh, how I wish your father could contemplate you as I do. »
« – He does mama. Just from another perspective. »
Guggenheim, NYC, 2016
« – Excuse me…where can I find the bathroom ?
– It’s right there on your left !
– Thank you ! And the exit ?
– The exit ? Don’t you know ?…
-…no…no…I mean, that’s why I’m asking
– Sorry Sir. I can’t help you with the exit.
– …?
– This masterpiece is a labyrinth. This is the rule. I can help you enter. I can help you with the bathroom. But I cannot help you with the exit. You have to go figure it out by yourself.
– but…awww…what?…no…I mean, sorry but you must be joking. I’ve been walking around for the past one hour…
– Sir, this ain’t no joke. This is serious art. I myself have been here for the past three years, and still enjoying it. Good luck though. »
Guggenheim, NYC, 2016
« Now if you think I can’t dance like them, you’re all wrong, buddy. Come to the show tonight, I bet you’ll just love it. »
Guggenheim, NYC, 2016